Monday, June 28, 2010

Pengangkutan yang Menarik

  Bas Bandar

Bas ini membawa penumpang ke destinasi pelancongan antaranya Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai, Pusat Kraftangan di Chendering, Pasar Besar Kedai Payang, Bukit Puteri, Istana Maziah dan Muzium Negeri serta beberapa lagi tempat menarik di sekitar Kuala Terengganu.

Bas ini dilengkapi dengan penghawa dingin , warisan dalam warna dengan sentuhan tradisional ukiran kayu dan bumbung yang unik yang mengambil imej rumah khas Terengganu. Pengunjung yang ingin menjelajahi sekitar bandar harus mengambil perjalanan bas atau hanya boleh suka mengambil round trip untuk menikmati perjalanan yang tidak akan dilupakan.

  Beca

Kenderaan ini dikenali sebagai beca basikal roda tiga atau beca, ia merupakan salah satu daya tarikan yang unik di Terengganu. Sebahagian besar pelancong akan kagum pada hiasan yang ditaruh di beca. Beca ini memudahkan pelancong untuk mengelilingi bandar pada jarak dekat tanpa berjalan kaki . Tempat di mana anda boleh dengan mudah mencari perkhidmatan yang sedia untuk menyewa beca adalah Taman Syahbandar dan Tanjung . Bayaran untuk perkhidmatan beca ini juga amat murah .

  Perahu

Perahu Payang tradisional dan perahu Kolek dari Terengganu ini dikembalikan untuk digunakan di hulu desa nelayan yang indah sampai Seberang Takir, Pulau Duyung, Tamadun Islam Park dan Muzium Negeri. Pada masa lalu, ini sampan di sungai-sungai dari Terengganu sebagai pilihan utama pengangkutan membawa barang dagangan ke Kuala Terengganu. Ini adalah satu lagi cara menarik dan mudah untuk menelusuri kembali laluan ke hulu sungai dengan mengambil perjalanan kapal ini akan mudah sampan tradisional.

0 comments:

Post a Comment