Saturday, August 28, 2010

Kapal Mewah Volendam berlabuh pada 5 April 2009

Setiap kali kapal persiaran mewah singgah di Pelabuhan Kemaman, ia pasti memberi impak positif kepada ekonomi  negeri  dan peniaga yang mampu pendapatan antara RM100,000 hingga RM150,000 hasil perbelanjaan pelawat.


Penumpang kapal mewah Volendam keluar dari kapal untuk melawat bandar Chukai, Kemaman ketika kapal itu berlabuh di Pelabuhan Kemaman.

Pelabuhan Kemaman sebelum ini pernah menerima kedatangan Diamond Princess, Sapphire Princess,  Arcadia, P & O Oriana dan  Rotterdam dengan membawa  antara  1,500 hingga 2,500 penumpang dan krew.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemasik, YB Ir Rosli Othman, berkata persinggahan kapal persiaran mewah nyata memberi impak positif kepada peniaga dan ekonomi negeri selain mampu memperkenalkan adat resam dan keindahaan Terengganu kepada pelancong dari serata dunia.  

 “Oleh itu, penduduk terutama peniaga perlu mengambil peluang mempromosi produk masing-masing dengan harga berpatutan, memberi layanan mesra dan  bijak berkomunikasi,” katanya pada sidang media selepas melawat dan meraikan kedatangan Volendam di pelabuhan itu .


Penumpang kapal mewah Volendam mendapatkan penerangan mengenai tempat menarik di Terengganu ketika kapal itu berlabuh di Pelabuhan Kemaman.

Kapal sembilan tingkat itu membawa kira-kira 2,000 penumpang  dan krew. Sebaik tiba mereka akan dibawa menaiki bas dan teksi  untuk membeli belah, beriadah dan melawat beberapa tempat menarik di sekitar Kemaman.

Kerajaan negeri dengan kerjasama Tourism Malaysia Terengganu membuka gerai jualan dan mempersembahkan tarian kebudayaan  bagi memperkenalkan adat dan budaya Terengganu kepada pelancong luar negara.

Yb Ir Rosli berkata, selain peniaga,  penduduk setempat disarankan menerima kehadiran penumpang itu dengan penuh kemesraan dan keramahan supaya mampu menarik lebih ramai pelancong ke negari ini.

0 comments:

Post a Comment